Co je elektrokolo?
Elektrokolo je klasické jízdní kolo rozšířené o elektrický motor pomáhající při jízdě. Elektromotor je aktivován šlapáním, které je sledováno a snímáno senzorem uchyceným ve šlapacím středu nebo přímo v sestavě středového elektromotoru. Z toho vyplývá, že na elektrokole musíte stále šlapat, elektromotor vám pouze dopomáhá. Elektrokolo můžeme rozjet i bez šlapání, ale jen do rychlosti 6 km/h, např. tlačítkem asisteta pro chůzi nebo pro rozjíždění. Jmenovitý výkon cyklistického elektromotoru je omezen na 250W a maximální elektrické napětí celého elektrosystému může být 48V. Výkon motoru musí být postupně snižován až do úplného vyřazení motoru z činnosti v případě dosažení rychlosti 25 km/h (s tolerancí 10%) nebo dříve, jestliže cyklista přestane šlapat. Když dosáhnete této rychlosti, dojde Vám baterie nebo máte motor vypnutý, můžete na elektrokole jet jako na běžném jízdním kole bez jakéhokoliv odporu.
Silniční provoz elektricky asistovaných jízdních kol – elektrokol (nazývaných též v německy mluvících zemích „pedelec“ a v anglofonních zemích „e-bike“ ) se řídí Směrnicí EU, O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel – 2002/24/EC. Ze schvalovacího procesu jsou vyňaty taková elektrokola, jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 Wattů (článek 1, oddíl 1h směrnice).
Na elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě CZ EN 15194 a je též známá pod zkratkou EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles), se z hlediska zákonu o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo, tzn. že můžete jezdit na cyklostezkách, nepotřebujete řidičské oprávnění a přilba je povinná pouze do věku 18 let. Používání cyklistické helmy však doporučujeme všem uživatelům elektrokola.
POZOR! NE VŠECHNA ELEKTROKOLA JSOU LEGÁLNÍ
Někteří výrobci nabízejí elektrokola, která nejsou v souladu s legislativou. Nejčastěji se jedná o elektrokola vybavená motory s vyšším výkonem než 250W (až 1000 W) a která jsou bez omezovače rychlosti nebo elektrokola vybavená akceleračními páčkami, které umožňují jízdu bez šlapání. Taková elektrokola jsou nelegální a v případě jejich používání na veřejných komunikacích (včetně cyklostezek) se vystavujete nebezpečí finančního postihu nebo dokonce trestního stíhání (např. v případě dopravní nehody).
PROČ SI POŘÍDIT ELEKTROKOLO
JE PRO KAŽDÉHO
Elektrokola jsou rok od roku populárnějším dopravním i sportovním prostředkem. Jsou určena pro lidi všech věkových a výkonnostních skupin od mladých až po seniory, od lidí se zdravotním omezením až po aktivní sportovce. Existuje mnoho důvodů proč si pořídit elektrokolo. Představme si je na příkladu jedné rodiny:
Maminka je po operaci kolene a její pohybové omezení jí už neumožňuje účastnit se rodinných cyklo výletů jako dříve. Jezdí tedy na elektrokole a těší se na každou další vyjížďku. Otec je fanda do kol a většinou jezdí po okolí na svém horském kole. Když však jede s partou mladých bikerů, nestačí jim do kopců a oni na něj musí stále čekat. Na společné túry vyráží s elektrokolem a ještě neprohrál žádnou vrcholovou prémii.
Starší syn je na tom s kondicí o dost lépe. Ale čas od času si však půjčí tátovo elektrokolo, aby si užil více zábavnou a dynamickou jízdu po okolních vršcích. Druhý syn pracuje ve velkém městě a do práce to má asi půl hodiny autem nebo městskou dopravou. Zkusil to i párkrát na kole, ale to se musel každé ráno po příjezdu sprchovat. Dnes jezdí za příznivého počasí na elektrokole. V práci je za 15 minut, protažený a nezpocený. Dcera, která není velkým příznivcem sportu, se rozhodla shodit pár přebytečných kil. Jízda na elektrokole ji začala velmi bavit, protože se u ní moc nezadýchá. A navíc díky aktivitě v nízké srdeční frekvenci jde hubnutí jedna radost. A babička s dědou? Ve svých sedmdesáti letech jezdí na elektrokole po okolí i na občasné nedělní výlety.
NÁKLADY VS. UŽITEK
Koupě i provoz elektrokola je určitě nákladnější než pořízení a náklady na provoz běžného jízdního kola. Na druhou stranu jsou náklady nižší než u malé motorky či auta pro městský provoz. Průměrná cena energie spotřebované elektrokolem na 1 km je vypočítána na cca 6 haléřů.
ČISTÉ A ZELENÉ
Jízda na elektrokole je ohleduplná k životnímu prostředí. Statistiky uvádějí, že 60% všech cest autem je kratších než 7,5 km. Elektrokola jsou ideální pro tyto pojížďky a spotřebují podstatně méně energie než skůtry nebo automobily. Ve výsledku způsobují daleko menší znečištění životního prostředí škodlivými zplodinami a obtěžování okolí hlukem.
ŽÁDNÉ POJIŠTĚNÍ A ŘIDIČSKÉ OPRÁVNĚNÍ
Z pohledu legislativy jsou elektrokola stejná jako běžná jízdní kola. Tudíž není nutné elektrokolo registrovat, platit povinné ručení, vozit přilbu nebo mít řidičské průkaz. Jezdit můžete všude tam, kde se může jezdit na kole, tzn. i na cyklostezkách. Toto však neplatí např. pro malé motorové skútry nebo elektroskútry.
BUDETE SVOBODNĚJŠÍ
Nervy a stres v zácpách, problémy s parkovacím místem při ranní cestě do práce? Komplikované plánování trasy s ohledem na fyzičku? Přemlouvání partnera k celodennímu výletu na kole? Obavy z každého většího kopce? Pot a slzy při snaze o hubnutí? To všechno už bude s elektrokolem pouhou minulostí.
Jak vybrat elektrokolo?
Při výběru elektrokola si nejdříve zodpovězte následující otázky:
1) Za jakým účelem si elektrokolo pořizujete?
Žádné elektrokolo není univerzální, proto si před návštěvou prodejny rozmyslete především kde a jak budete chtít kolo používat:
- pro jízdu do zaměstnání převážně v městském prostředí
- k častému kombinovanému transportu pro jízdu autem, karavanem, či na lodi
- k víkendovému občasnému cestování převážně po zpevněných cestách
- pro častou sportovní jízdu v těžkém členitém terénu
- k rehabilitační a kondiční jízdě
- k jízdám na nákupy
2) Kde budete na elektrokole nejčastěji jezdit?
Elektrokola můžeme ve stručnosti rozdělit na turistická – krosová, horská, městská a skládací. Městská jsou konstruována na nenáročné projížďky po upravených komunikacích, skládací mají přednost především ve skladnosti a snadném transportu, krosová jsou určena především na delší trasy po silnicích a v lehkém terénu a horská elektrokola jsou určena pro pohyb v náročném terénu horského masívu.
3) Jak často a jak dlouhé vzdálenosti potřebujete ujet?
Dojezd je jedním z nejčastěji zmiňovaných parametrů elektrokol a také jedna z nejvíce proměnných veličin. Záleží totiž na mnoha podmínkách jako jsou váha jezdce, povětrnostní podmínky (síla protivětru), styl jízdy (časté brzdění a rozjezdy), hodnota zařazené asistence, profil terénu, typ použitého elektromotoru.
Orientačně můžeme dojezdy rozdělit do kategorii takto:
- 40 – 70 km na jedno nabití (kapacita baterie 9Ah – 11Ah, motor v náboji kola)
- 70 – 90 km na jedno nabití (kapacita baterie 11Ah – 13Ah, motor v náboji kola)
- 90 a více km na jedno nabití (kapacita baterie 13Ah – 16Ah, motor v náboji kola)
- 70 – 140 km na jedno nabití (kapacita baterie 11,4Ah – 14Ah, motor středový)
- vyšší kapacity batérií se prozatím v praktickém použití na elektrokolech příliš neprosadily. Pro svou přílišnou váhu narušují jízdní vlastnosti elektrokola.
4) Zda potřebujete rám se zvláštními vlastnostmi (např. skládací nebo s nízkým nástupem)?
Výběr rámu elektrokola je dnes již zcela možné přizpůsobit individuálním požadavkům jezdce, jeho návykům, zdravotnímu stavu a fyzické kondici. Je zcela zbytečné nutit se do výběru vysokých rámů, když víte, že budete mít problém s nastupováním na takovéto kol. Dnes kromě vyloženě pánských a dámských rámů existují i univerzální rámy (tzv. unisex), které umožňuji i muži důstojné použití elektrokola se sniženým nástupem.
5) Kolik peněz chcete do elektrokola investovat?
Tato otázka je vždy poměrně složitá, velice citlivá a veskrze individuální. Nejsme zastánci prodeje předražených kol, ale matematika je v tomto případě nekompromisní. Počítejte s námi, cena základní sady pro elektrifikaci jízdního kola je 15000 – 20000,-Kč k tomu je třeba připočíst cenu jízdního kola a kolo za 5000,- Kč nekoupíte již ani v supermarketu, tkže pídit se po kvalitním elektrokole za cenu pod 20000,- Kč je zcela nereálné. Z našich zkušeností víme, že ušetřené finanční prostředky na vstupní investici se násobně ztratí na investicích do servisu takového elektrokola a nakonec zákazník utratí podstatně více peněz než při zakoupení „kvalitnějšího“ elektrokola. Rozumné elektrokolo můžete dnes pořídit již v cenách od 25000,- Kč, potom již závisí na Vašich požadavcích na techniku a výbavu kola.
Až budete znát odpovědi na tyto otázky, nechte si poradit od specializovaného prodejce, který Vám nejlépe pomůže s výběrem toho správného modelu na základě Vašich požadavků.
Při výběru elektrokola věnujte, vedle použití, technických parametrů a designu,
také zvýšenou pozornost následujícím skutečnostem:
Je nabízené elektrokolo v souladu s předpisy umožňující jeho legální provoz na veřejných komunikacích?Takové elektrokolo musí být označené povinnými informacemi na rámu (jméno a adresa výrobce / dovozce, soulad s normou EN15194, symbol CE a slova 250W, 25 km/h a EPAC (nebo PEDELEC) a toto by mělo být uvedeno i v uživatelském manuálu nebo v prohlášení o shodě.
Zjistěte si informace o následném servisu i po uplynutí záruční doby a dostupnosti náhradních dílů. Zároveň si prověřte informace o výrobci elektrokola (reference na internetu, web výrobce apod.) a posuďte, zda se jedná o spolehlivého dodavatele s historií nebo firmu, která prodává elektrokola jako vedlejší činnost. Na první pohled výhodný nákup se Vám dříve či později nemusí vyplatit. Výrobce bez dostatečného servisního zázemí a zkušeností Vám nebude schopen v případě problémů pomoci a z výhodného nákupu se stane promarněná investice.
Nenechte se zmást nereálnými dojezdy a vysokými kapacitami baterií, které někteří výrobci uvádějí. Velmi vysoké dojezdy (např. až 180 km) jsou reálné pouze za nejlepších podmínek (nízká hmotnost jezdce, rovinatá trasa, ideální počasí bez větru, nejnižší režim asistence apod.). Reálné dojezdy se pohybují na úrovni 30-50% těchto lákavých údajů. Někteří výrobci uvádí kapacitu baterie až 20 Ah nebo i více. Tento údaj může být pravdivý, ale pouze za předpokladu, že baterie bude dosahovat určité velikosti a hmotnosti nebo jsou použity vysokokapacitní články s nízkými vybíjecími proudy, které nejsou rozhodně vhodné pro elektrokola. Jejich kvalitu poznáte při prvním prudším stoupání, kdy elektrokolo nebude mít dostatečný výkon k tomu, aby Vás do něj vyvezlo.
Odpovídá cena elektrokola jeho kvalitě a vlastnostem? Věnujte pozornost především elektrické výbavě a kvalitě baterie. Důležité je také celkové zpracování elektrokola, které můžete posoudit pouhým pohledem. Rozhodně nikdy nevybírejte elektrokolo pouze podle fotky a informací v katalogu nebo na internetu. Elektrokolo si před zakoupením vždy osobně vyzkoušejte.
Nakupujte u specializovaných prodejců jízdních kol a elektrokol, kteří jsou odborně způsobilí a dokážou Vám s výběrem elektrokola poradit a poskytnout Vám kvalitní servis v době záruky i po jejím uplynutí. Vyvarujte se nákupu elektrokola v supermarketech a u jiných neodborných prodejců!